Weblog> Grammatik, intro> Adjektivers bøjning> Farver
Adjektiver på dansk:
Farver - alle farver er adjektiver
- Og herunder står de stille -
sort |
hvid |
rød |
gul |
blå |
grå |
orange |
grøn |
lilla |
lyserød |
lyseblå |
lyslilla |
lysegul |
lysegrøn |
blågrøn |
brun |
mørkerød |
mørkeblå |
mørkegrøn |
vissengrøn |
Sådan bøjes disse adjektiver:
Grundform |
t-form |
e-form |
sort | sort | sorte |
hvid | hvidt | hvide |
rød | rødt | røde |
gul | gult | gule |
blå | blåt | blå |
grå | gråt | grå |
orange | orange | orange |
grøn | grønt | grønne |
lilla | lilla | lilla |
lyserød | lyserødt | lyserøde |
lyseblå | lyseblåt | lyseblå |
lyslilla | lyslilla | lyslilla |
lysegul | lysegult | lysegule |
lysegrøn | lysegrønt | lysegrønne |
blågrøn | blågrønt | blågrønne |
brun | brunt | brune |
mørkerød | mørkerødt | mørkerøde |
mørkeblå | mørkeblåt | mørkeblå |
mørkegrøn | mørkegrønt | mørkegrønne |
vissengrøn | vissengrønt | vissengrønne |
Men det er selvfølgelig ikke alt...
Antallet af farver er selvfølgelig uendeligt ∞, også på dansk. Når det handler om modefarver, er der en tendens til, at man kalder dem noget udenlandsk, som f.eks. shocking pink, beige, eau de nil, mintgrøn, cerise. I andre perioder er det jordfarver, der er mest populære. De er kun repræsenteret med farven brun i mit skema, men der er selvfølgelig også et uendeligt antal muligheder dér: F.eks jord, ler, blåler, sand, muld mv. De mere fantasifulde farvebetegnelser er som adjektiver ubøjelige på samme måde som lilla og orange. Af de ovennævnte, "fantasifulde" farvenavne er det kun mintgrøn, mintgrønt, mintgrønne, der kan bøjes. Af den grund vil man somme tider vælge at sige muldfarvet, muldfarvet, muldfarvede. Man møder også somme tider orangefarvet, orangefarvet, orangefarvede. (Læg mærke til, at nogle af de "alternative" farvebetegnelser kan optræde som substantiver, når de ikke er farvenavne, f.eks. muld, ler, jord, sand mm.).
Mens alle farver fra malerens synspunkt kan blandes af sort, hvid, rød, gul og blå, er der således mange flere muligheder for at give dem navne. Det afhænger både af sprogbrugerens fantasi, erfaringer og det omgivende samfunds sædvaner, traditioner og forståelse.
Øvelse med farver.
Kryds- og tværs med farver.