Weblog Grammatik Svære udtryk Læseøvelser Lytteøvelser Matchopgaver Krydsord mm. Forum
Sitemap: Sitemap Emner: Grammatiske termer Uregelmæssige verber Regelmæssige verber Løst og fast om verber Noget om substantiver Noget om adjektiver Noget om tal Noget om alfabetet Dage, måneder, klokken Noget om pronominer Noget om konjunktioner Noget om adverbier Noget om præpositioner Noget om ordstilling Ordliste: Alfabetisk ordliste Læseøvelser: Cloze tests Indholdslæsning Blandede opgaver: Kryds- og tværs Vendespil Galgespil Matchopgaver: Matchopgaver

Weblog>Links

Links

Fjernundervisning.eu.

Fjern-uv.dk og Fjernundervisning.eu er helt identiske med hensyn til indhold. Du kan gemme begge adresser som bogmærker, hvis det ene site en dag skulle være nede, bruger du bare det andet.

Sprogven

Her er vi ved at opbygge en egentlig onlineundervisning i dansk som andetsprog.

Fonema

Øvelser i det fonematiske princip, danskuddannelse 1

Tegn og lyd

Før-læse træning. Kursisten gætter et givet ords 2 eller 3 første bogstaver. Ordbogsafsnit, dels med substantiver, dels med verber. Vokalspil. Krydsord. DU 1

Danske ord

Læseøvelser, "grøntsager", "lande", "ting i byen" DU1

På given foranledning:

Der er åbenbart visse brugere, der mener, det kunne være relevant at fortælle lidt om, hvem der har lavet disse sider.

Det har jeg, Henny Stewart, der siden 1985 har undervist voksne indvandrere i dansk og danske samfundsforhold i forskellige regier (Dansk Flygtningehjælps Sprogskole, Nordjylland, Hjørring afdeling 1985-1999. Sprogcenter Vendsyssel 1999-2006. AOF Hjørring Daghøjskole 2006-12).

Mine første elektroniske materialer lavede jeg til C.A.L.I.S., dos-versionen. Da Windows XP kom på arenaen, var dette gamle dosprogram ikke rigtig til at have med at gøre mere. Da jeg ca. samtidig blev opmærksom på Hot Potatoes, hvor man kunne lave den samme type øvelser som i C.A.L.I.S. og en del mere, og hvor resultatet kunne komme til at se en del mere spiseligt ud, var der jo ikke meget at betænke sig på. Samtidig er outputtet fra Hot Potatoes html-sider, så intet ville da være mere nærliggende end at lægge det ud på internettet. Det var der jo flere fordele ved: Man blev helt fri for at drøne rundt og installere på alle skolens maskiner, kursister med internet hjemme kunne uden videre være med, og endelig kunne det hele blive stillet til rådighed for en meget videre kreds. En win, win, win situtation ville Arne Hvid vel have kaldt det.

Træerne gror selvfølgelig ikke ind i himlen. Siderne her kan ikke hjælpe alle typer kursister, de kan kun hjælpe kursister, der reflekterer over deres aktiviteter. Som lærer kender man jo nok til "holdkæft-ark", som kan udfyldes mere eller mindre bevidstløst, og hvor der ikke overføres noget som helst til kursistens sproglige praksis. Sådan kan "fjernundervisning.eu" selvfølgelig også (mis-)bruges. Jeg håber selvfølgelig, at den mest bruges af reflekterende individer. Hvis man forventer, at den skal udvirke et eller andet automatisk, elektronisk mirakel, kan man nemlig efter min bedste overbevisning komme til at vente virkelig længe!

Politik til beskyttelse af personlige oplysninger:

Jeg bruger tredjepartsannonceringsvirksomheder (pt. Google) til at vise annoncer, når du besøger mit websted. Disse virksomheder kan bruge oplysninger (ikke dit navn, din adresse, din e-mail-adresse eller dit telefonnummer) om dine besøg på dette og andre websteder med det formål at levere annoncer om varer og tjenester, der måtte have din interesse. Hvis du ønsker yderligere oplysninger om denne praksis og vil vide noget om dine valg i forhold til ikke at lade disse virksomheder bruge disse oplysninger, skal du klikke her.

Webmaster | © Sprogven ™ 2004-13 | Om dette site | Links